چگونه عاشق بدنمان شويم ؟


 

نويسنده : ابوالقاسم رجب




 

اگر هر وقت جلوي آينه مي رويد از ريخت و هيكل خود تان خجالت مي كشيد ، اين 13 توصيه را جدي بگيريد
 

شايد هم از آن دسته افراد ي هستيد كه روزي چند مرتبه مقابل آينه از زاويه هاي مختلف اندامشان را برانداز كرد ه و بابت داشتن شكمي بر آمد ه ، قدي كوتاه يا د ماغي بزرگ خود را سرزنش مي كنند. بالعكس ممكن است با وجود داشتن چنين ويژگي هايي از ظاهرتان رضايت داشته باشيد . به تصويري كه انسان ها درست يا غلط ، خوشبينانه يا توام با وسواسي شد يد نسبت به وضعيت ظاهري واندامشان دارند Body Image گفته مي شود ؛ تصويري كه لزوما بر واقعيت منطبق نيست و به شدت تحت تاثير شرايط بيروني است .
شايد يك مثال، قضيه را روشن كند.در گذ شته چاقي در كشورمان نشانه سلامت ، تندرستي و رفاه بود؛ اگر احيانا عكس حرمسراي شاه هاي قاجار را ديد ه باشيد ملاحظه مي كنيد سوگلي شا زني درشت هيكل ، چاق و با ابهت بود ه اما امروز آن ريخت و هيكل از مد افتاد ه است .
واضح است تصوير بد ني تابعي است از سلايق و كليشه هاي جامعه؛ گاهي ديگران با نگاه هاي تمسخر آميز شان و گاه با اندام تناسب و چهره جذاب و عامه پسند خود روح شما را آزار مي د هند اما اين دليل نمي شود كه تصور ذ هني شما نسبت به ظاهرتان منفي باشد . آنچه روان شناسان بر آن تاكيد مي كنند اين است كه شرط لازم براي سلامت رواني ، داشتن يك تصوير بد ني مثبت و البته مبتني بر واقعيت است . آنها براي ارتقاي اعتماد به نفس و شكل گيري تصوير بد ني مثبت ، راه هاي ساد ه اي را پيشنهاد مي كنند:
*سلامت شما بر لاغري شما ترجيح دارد : سعي كنيد با در نظر گرفتن سن و شرايط فيزيكي ويژه خود تان با نوسانات وزن در مقاطع مختلف عمر كنار بياييد . تحقيقات نشان مي د هد بيشتر افرادي كه به رژيم غذايي روي مي آورند بيش از آنكه به سلامت جسم و روحشان توجه داشته باشند به زيبايي اندامشان فكر مي كنند. در بسياري از مواقع براي رسيد ن به وزن ايد ه آل ، سلامتي خود را با خطراتي جدي مواجه مي سازيم.

جامع نگر باشيد
 

بسياري از ما با وسواس درباره اجزاي مختلف بد نمان به صورت مجزا قضاوت مي كنيم ؛ د ماغ من بزرگ است ، گرد نم كوتاه است و از اين دست جملات كه با آنها خود را مورد عتاب قرار مي د هيم . سعي كنيد درباره اندامتان به صورت كلي و در كنار هم قضاوت كنيد و از هارموني آنها لذت ببريد.

حساد ت، ممنوع !
 

به جاي اينكه به زيبايي و تناسب اندام هنرپيشه هاي محبوب حسادت كنيد ، آنچه حال روحي شما را بهتر كرد ه و باعث خشنود يتان مي شود انجام د هيد . مسلما فكر به كمبود هايي كه گمان مي كنيد نسبت به ستاره هاي سينما داريد ، آزارتان مي د هد . همه اين تفكرات شوم را دور بريزيد و آنچه را كه خوشحالتان مي كند انجام د هيد ؛ براي مثال ورزش كنيد . متخصصان معتقد ند ورزش هاي هوازي مثل ايروبيك همراه با موسيقي هاي نشاط آور نه تنها كاهش وزن را سببمي شود بكله باعث شك گيري بادي ايميج مثبت هم خواهد بود.

رويا پردازي نكنيد
 

اينكه چه صفات مردانه يا زنانه اي مورد استقبال د يگران است و باعث جذ بشان مي شود ، اهميتي ندارد ، مهم شماييد با تركيبي كه براي تان مقد ر شد ه . ممكن است شما در روياها يتان با كليشه هاي زاييد ه جامعه سازگار باشيد اما واقعيت چيز د يگري است . مسلم بدانيد اين خيال بافي ها نه تنها حالتان را بهتر نمي كند بلكه اعتماد به نفس شما را تا حد قابل ملاحظه اي كاش مي د هد . با اندامتان و كاستي هايش كنار بياييد . مغرور باشيد و به خاطر ظا هرتان احساس كمبود نكنيد.

ذهنتان راتمرين د هيد
 

تا به حال مجموعه ساعاتي كه روزانه به ظاهر تان فكر مي كنيد را محاسبه كرد ه ايد؟ آيا ازوقتي كه صرف كرد ه ايد چيزي عايد تان شد ه است ؟ محققان بر اين باورند كه افزايش مهارت هاي ذ هني حجم تفكرات مثبت را در انسان افزايش مي د هد .«مد تيشن » و «يوگا»از آن دسته تمريناتي است كه مي توانيد در اوقات بيكاري انجامشان د هيد .

از تلويزيون دوري كنيد
 

اگر تمام سعي تان را كرد ه ايد اما هنوز به تصور مثبتي از خود تان نرسيد ه ايد ، اگر همچنان با ديد ن تلويزيون و ستاره هاي جذاب آن احساس ضعف مي كنيد براي مدت حداقل يك هفته هم كه شد ه كليه رسانه هاي تصويري را كنار بگذاريد . تلويزيون را خاموش كرد ه و ريموت كنترل آن را در جايي دور از دسترس پنهان كنيد ، هيچ روزنامه و مجله اي را ورق نزنيد به خصوص اگر ژورنال مد لباس باشد . در آن يك هفته براي پر كرد ن اوقات فراغتتان به پارك برويد و قد م بزنيد ، حتي مي توانيد به ديد ن دوستان قد يمي برويد و خاطرات خوش گذ شته را زند ه كنيد . بي ترد يد پس از گذشت يك هفته تفاوت را احساس مي كنيد.

حلقه دوستانتان را تصفيه كنيد
 

بسياري از تفكرات و باورهاي انسان ها و به خصوص بانوان در حلقه دوستان صميمي شان شكل مي گيرد . زماني كه بد ون هيچ تابو ومرزي خود را در جمع دوستانمان رها مي كنيم و از تجربيات و چالش هاي موجود در زند گي آنها مطلع مي شويم ناخود آگاه تصورات ذ هني ما نسبت به بسياري از ارزش ها عوض مي شود . وسواس در انتخاب دوست از باروري اعتقادات بي ارزش جلوگيري مي كند.

متفاوت باشيد
 

براي اينكه محبوب باشيد و مورد توجه جامعه قرار بگيريد صرفا لازم نيست اندامي متناسب و چهره اي جذاب داشته باشيد . حتي اگر تصور ذ هني شما نسبت به بد نتان كاملا باواقعيت تطبيق داشته باشد و بسيار بد هيكل و زشت باشيد هنوز هم مي توانيد با تمركز روي توانايي هاي د يگرتان خاص باشيد و احساس شيرين و بي نظيري را تجربه كنيد . پائولو كوئيلر ، نويسند ه پرآوازه برزيلي مي گويد : «خطر متفاوت بود ن را بپذ يريد اما بياموزيد كه بدون جلب توجه متفاوت باشيد.»

با بدن خود تان حرف بزنيد
 

هر فعاليتي كه در طول روز انجام مي د هيم غير مستقيم با بد نمان صحبت مي كنيم . البته اين كافي نيست ؛ گاهي لازم است با او خلوت كرد ه و ضمن اينكه در كمال انصاف نقد ش مي كنيم با جملاتي محبت آميز او را مورد حمايت قرار د هيم . شايد در نگاه اول براي تان خند ه دار باشد اما چاره اي ندارديد چرا كه فقط شما را دارد! بد ن شما بهترين و نزد يكترين دوستتان است ؛ همان طور كه با دوستتان صحبت مي كنيد با بد نتان هم صميمي شويد . او هم كه گاهي با شما صحبت مي كند؛ وقتي تشنه مي شويد يا سرد تان مي شود او از شما كمك مي خواهد بي ترد يد تمامي نيازهاي بد ن در چنين مواردي خلاصه نمي شود . خوب گوش كنيد ،‌او نيازهاي د يگري هم دارد؛ چيزي مثل دوست داشتن .

از بدنتان قدرداني كنيد
 

دوران كود كيت را به ياد بياور؛ چگونه بد نت از تودر برابر مخاطرات مراقبت مي كرد . هر شب قبلا از خواب به كارهايي كه در طول روز انجام داد ه اي فكر كن . بي شك به نقش اجزاي مختلف بد نت در به ثمر رسيد ن اين كارها پي مي بري . پس خجالت نكش ، از او تشكر كن.

به خودتان برسيد
 

تمام كارهايي را كه تو و بد نت را زيباتر و جذاب تر مي كند انجام بد ه . حمام برو ، مسواك بزن ، موهايت را آراسته كن و خوشبو باش. همه اينها را صرفا براي خوشحالي خودت انجام بد ه نه براي نگاه هاي كنجكاو مرد م . شك نكن كه اين باعث مي شود احساس بهتري داشته باشي.

ذهنيت تان را بايد تغيير د هيد
 

گاهي لازم است خلاف جريان آب شنا كنيم . به راحتي مي توانيم با كارهايي ساد ه ، سليقه اي متفاوت با اطرافيانمان داشته باشيم ؛ براي مثال كنار پوستر لئوناردو دي كاپريو روي ديوار اتاقمان يك پوستر از مورگان فريمن بچسبانيم . اگر تا ديروز موهاي خوش حالت و پوست سفيد دي كاپريو براي شما تداعي كنند ه محبوبيت و موفقيت بود از امروز با ديد ن عكس ستاره محبوب و موفقي كاملا متفاوت كليشه هاي ذ هن شما با چالشي جد ي روبه رو مي شود. حتي به تدريج مي توانيد در ميان دوستان و آشنا هايتان در نهايت اعتماد به نفس از باورهاي جد يد تان د فاع كنيد.

سايز خود تان را بپوشيد
 

به جاي اينكه ماه ها رژيم بگيري تا خودت را اندازه لباس مور علاقه ات كني ، پوشاكي مناسب و كاملا هم سايز خودت بپوش .شك نداشته باشد اندام تو به لباسي كه آرزويش را داشتي ارجحيت دارد . به گفته كارشناسان مد از نظر زيبايي شناسي طراحي پارچه و لباس و نحوه ست كرد ن آنها به مراتب با هميت تر از چاقي و لاغري فردي است كه لباس را مي پوشد .
مانكن درونتان را بكشيد!
اگر عاملي درونت هست كه باعث مي شود مدام ظاهرت را با د يگران مقايسه كني آن را از بين ببر. خواسته هاي اين مد ل دروني در صورت توجه به آن ، روز به روز بيشتر و توانايي تو در جهت عملي كرد ن اين در خواست ها كمتر مي شود.
منبع:همشهري مثبت 180